De start
Toen de assistent praktijkmanager haar nieuwe functie begon, was er weinig structuur en begeleiding. “Het was meer: dit is je taak, ga er maar mee aan de slag,” vertelt ze. “Er was geen echt inwerkprogramma. Ik moest veel zelf uitzoeken.” De praktijk had weliswaar haar taken, maar het ontbrak aan duidelijke protocollen.
De resultaten: meer structuur in mijn werk
Een van de grootste veranderingen in haar werk is de toegenomen structuur. “Voorheen stelde ik geen takenlijsten op en liet ik me vaak overweldigen door onverwachte zaken.
Dankzij Mariëtte’s advies plan ik mijn dagen nu beter en laat ik ruimte voor onverwachte gebeurtenissen. Mijn werk is nu veel gemakkelijker, en ik denk nu meer in oplossingen dan in problemen,” legt de assistent praktijkmanager uit. “Waar ik vroeger zou zeggen: “Ik weet het niet, vraag het maar aan iemand anders,” zoek ik nu zelf naar antwoorden en kom ik er later op terug als ik het nog niet weet.
Daarnaast heb ik ook geleerd om mijn mening te geven en collega’s aan te sturen wanneer dat nodig is. Dit maakt mijn rol niet alleen duidelijker, maar zorgt er ook voor dat ik een bijdrage kan leveren aan de verbetering van de praktijk.”
Uitdagingen en groei: functioneringsgesprekken voeren
Hoewel ik veel heb geleerd, waren er ook uitdagingen. “Ik had nog nooit een functioneringsgesprek gevoerd, laat staan één op één met een medewerker of de tandarts erbij,” vertelt ze. “Dankzij Mariëtte kreeg ik de kans om dit te doen, met haar begeleiding en de formulieren die ze ons had aangereikt. Samen voerden we de gesprekken, waarbij ik observeerde hoe zij het deed, zodat ik daarvan kon leren.”
Het resultaat van dit traject is niet alleen meer structuur en duidelijkheid binnen de praktijk, maar ook een nieuwe manier van samenwerken. “We hebben ontdekt dat het belangrijk is om samen te praten en gezamenlijk tot oplossingen te komen.”
Een team dat groeit: meer betrokkenheid
Mariëtte heeft ook bijgedragen aan het vormen van een sterker team. “We zijn nu meer een team dan voorheen,” merkt de assistent praktijkmanager op. De betrokkenheid van het personeel is toegenomen, zelfs bij degenen met flexibele of nulurencontracten. Mensen reageren sneller via de app en e-mail, en zijn actiever aanwezig bij vergaderingen. Dit alles draagt bij aan een betere samenwerking.”
De praktijkmanagersdag die onderdeel is van Mariëtte’s traject, heeft de assistent praktijkmanager als heel interessant ervaren. Ze benadrukt daarbij het belang van openstaan voor nieuwe ervaringen. “Het is waardevol om te leren van de ervaringen en inzichten van anderen, en ik ben blij dat ik die kans heb gekregen. Het traject heeft me geholpen om sterker en zelfverzekerder te worden in mijn werk.”
Lees de andere verhalen in deze serie
Dit artikel is onderdeel van een vierluik waarin teamleden van dezelfde tandartspraktijk hun ervaringen delen over het traject met Mariëtte als businesscoach voor ondernemende tandartspraktijken. Lees ook de andere artikelen uit deze serie:
- Het verhaal van de tandarts – Ontdek hoe de tandarts zelf de transformatie van zijn praktijk heeft ervaren.
- Het verhaal van de mondhygiëniste – Lees hoe de mondhygiëniste een verbetering in teamdynamiek en werksfeer heeft ervaren.
- Het verhaal van de praktijkmanager – Bekijk hoe de praktijkmanager heeft bijgedragen aan de nieuwe structuur en communicatie binnen de praktijk.
- Het verhaal van de assistent praktijkmanager – Lees hoe de praktijkassistente persoonlijke groei en een nieuwe manier van werken heeft ontdekt.
Je tandartspraktijk naar een hoger niveau
Mariëtte Ham
P.S. Heb jij mijn boek Word wakker tandarts, het is een bedrijf! al? Ik hoor regelmatig terug dat tandartsen door het lezen van mijn boek tot nieuwe inzichten zijn gekomen en anders zijn gaan ondernemen.