De uitdaging vooraf: gebrek aan structuur en moeite met aansturing
“Voordat Mariëtte bij ons kwam, was het aansturen van medewerkers een uitdaging,” vertelt de tandarts. “Het was een beetje rommelig in de praktijk. Er was een gebrek aan structuur, en ik voelde dat we daar echt hulp bij nodig hadden.” Hij kwam Mariëtte tegen via verschillende kanalen, waaronder Facebook en e-mails waarop hij geabonneerd was. Uiteindelijk besloot hij de sprong te wagen en met haar samen te werken.
De keuze voor Mariëtte Ham
Hoewel hij zich bewust was van de investering die een coaching traject met zich meebrengt, volgde hij zijn gevoel. “Ik dacht nog: misschien moet ik iets doen zonder tandheelkunde, maar het leek me toch verstandig om iemand te kiezen die verstand heeft van de branche, en van organisatie en leidinggeven. Het kost een hoop geld en het was toch wel een gok, maar ik dacht: volgens mij komt het wel goed.”
De resultaten: meer structuur en betere communicatie
Wat het traject met Mariëtte echt betekende voor de praktijk, is duidelijk merkbaar. “Er is nu meer structuur en betere communicatie tussen de medewerkers. Iedereen is makkelijker aanspreekbaar en er heerst een betere sfeer.” Vooral de presentaties en uitleg van Mariëtte over gedrag en communicatie hadden een grote impact. “Als ik iets zeg, is het anders dan wanneer zij dat doet. Vreemde ogen dwingen.”
Persoonlijk heeft de tandarts ook een groei doorgemaakt. “Ik spreek mensen nu makkelijker aan op hun gedrag. Waar ik eerder dacht: laat maar, zeg ik er nu eerder wat van. Dat helpt me om dingen sneller voor elkaar te krijgen.”
Concrete veranderingen: een soepeler draaiende backoffice
Één van de meest tastbare veranderingen die de samenwerking met Mariëtte teweegbracht, is de verbetering in de backoffice. “Alles wat niet-tandheelkunde gerelateerd is, draait nu beter. De backoffice heeft goede begeleiding gekregen, en ik merk dat ik zelf ook makkelijker communiceer met mijn team.”
Mariëtte als businesscoach: een goede communicator
De tandarts waardeert vooral Mariëtte’s vermogen om haar boodschap goed over te brengen. “Ze praat makkelijker en weet dingen goed over te brengen aan de medewerkers. Ze zorgt voor meer structuur in de praktijk en leert ons hoe we beter met elkaar kunnen omgaan.”
Aanbeveling: structuur en sfeer in de praktijk verbeteren
Voor andere tandartsen die overwegen om met Mariëtte te werken, heeft deze tandarts een duidelijke boodschap: “Ze zorgt voor meer structuur en helpt je om beter met je team om te gaan. Het is een verbetering voor de praktijk die echt het verschil maakt.”
Lees de andere verhalen in deze serie
Dit artikel is onderdeel van een vierluik waarin teamleden van dezelfde tandartspraktijk hun ervaringen delen over het traject met Mariëtte als businesscoach voor ondernemende tandartspraktijken. Lees ook de andere artikelen uit deze serie:
- Het verhaal van de tandarts – Ontdek hoe de tandarts zelf de transformatie van zijn praktijk heeft ervaren.
- Het verhaal van de mondhygiëniste – Lees hoe de mondhygiëniste een verbetering in teamdynamiek en werksfeer heeft ervaren.
- Het verhaal van de praktijkmanager – Bekijk hoe de praktijkmanager heeft bijgedragen aan de nieuwe structuur en communicatie binnen de praktijk.
- Het verhaal van de assistent praktijkmanager – Lees hoe de praktijkassistente persoonlijke groei en een nieuwe manier van werken heeft ontdekt.
Je tandartspraktijk naar een hoger niveau
Mariëtte Ham
P.S. Heb jij mijn boek Word wakker tandarts, het is een bedrijf! al? Ik hoor regelmatig terug dat tandartsen door het lezen van mijn boek tot nieuwe inzichten zijn gekomen en anders zijn gaan ondernemen.