fbpx

Zes cruciale stappen om psychologische Veiligheid te realiseren

Heb je wel eens nagedacht over de psychologische veiligheid van je team? Wanneer je psychologische veiligheid voor je team wilt creëren, is dit een proces dat tijd, kwetsbaarheid van jou als leider en samenwerking van jouw medewerkers vraagt.

De kwetsbaarheid is vaak het grootste obstakel voor de praktijkhouder. Wat mag je wel laten zien en wat mag je niet laten zien. Dit geldt ook voor de medewerker. Wanneer ik me kwetsbaar opstel, welke consequenties zou dit kunnen hebben?

Het is dan ook duidelijk dat het creëren van een productieve werkomgeving en het bevorderen van veiligheid en kameraadschap de grootste uitdaging zijn in jouw rol als leider. De meeste mensen hebben nooit geleerd hoe ze een veilige plek kunnen maken waar mensen zichzelf kunnen zijn. 

Ik zou je zes cruciale stappen willen geven die je kan nemen om een psychologisch veilig team te vormen.

Maar …..
Hoe weet ik of mijn team zich veilig voelt?

Een aantal manieren om te bepalen of de psychologische veiligheid van uw teamleden niet in orde is:

Het ontbreken van betrokkenheid. 
Wanneer teamleden tijdens teammeetings geen vragen beantwoorden of hun perspectieven niet openlijk delen, voelen ze zich mogelijk niet veilig.

Positieve en negatieve feedback. 
Feedback die specifiek is, toont interesse en betrokkenheid.
Wanneer je alleen algemene feedback krijgt, zoals ‘alles gaat goed’, kan dat een reden tot zorg zijn.

Om de psychologische veiligheid van jouw teamleden te verbeteren, kun je de volgende zes stappen nemen. Houd er rekening mee dat dit proces langzaam kan zijn; geduld is van groot belang. Een authentieke verbinding maken met je team is een voortdurende inspanning. En vat de feedback niet persoonlijk op.

1. Spreek normen en verwachtingen uit.

Wanneer de verwachtingen van de taak duidelijk zijn, voelen we ons betrokken en ondersteund in ons werk. Door samen te werken aan het stellen van duidelijke normen en verwachtingen voor prestaties en gedrag op de werkplek, kun je jouw team beter begrijpen. Maak je teamcultuur duidelijk door een paar simpele vragen te stellen:

    • Welke verwachtingen hebben wij als collega’s van elkaar (bijvoorbeeld berichten na werktijd in een app) enzovoort.
    • Wat zijn onze waarden voor ons team?
    • Wat is er nodig van elkaar om werk gedaan te krijgen?
    • Wat is er nodig om ons veilig te voelen op de werkvloer?
    • Is onze omgeving veilig voor mensen van alle rassen, geslachten en achtergronden?
    • Wees bereid oude normen te herzien die jouw team mogelijk beperken. Dit is een kans om nieuwe manieren van werken en productiviteit voor jouw praktijk te creëren.

    2. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen

    Psychologisch veilige teams voelen zich op hun gemak als ze hun kwetsbaarheid kunnen tonen en niet bang hoeven te zijn als er een fout wordt gemaakt en niet bang hoeven te zijn voor gevolgen.

    Dit kan je aan je team tonen door je eigen fouten te erkennen en open te zijn over wat je wel en niet weet.

    Normaliseer ‘Ik weet het niet’. Doe dit alsjeblieft en geef voorbeelden van de fouten die je hebt gemaakt en waarvan je hebt geleerd. Laat zien dat het leren van vaardigheden onderdeel uitmaakt van het werk.

    3. Wees je ervan bewust dat iedereen een uniek perspectief heeft

    Als je alleen maar positieve feedback krijgt, of alleen perspectieven hoort die bij jouw team passen, heb je waarschijnlijk een gebrek aan psychologische veiligheid in je team. 

    Je kunt psychologische veiligheid op verschillende manieren opbouwen: 

      • Alleen als je echt de ander zijn perspectief wilt weten, vraag het dan. Wees eerlijk en oprecht bij het zoeken naar perspectieven. Als je niet wilt weten wat iemand denkt, moet je het ook niet vragen.
      • Zet mensen niet voor het blok. Een mening uiten is kwetsbaar. Wanneer iemand er niet klaar voor is om kwetsbaar te zijn, forceer hem dan niet.
      • Dank mensen altijd voor hun mening. Dankbaar zijn voor feedback helpt mensen hun mening vaker te delen.
      • Zorg ervoor dat je niet defensief reageert op vragen of feedback. Een defensieve reactie maakt het moeilijker feedback te geven. Als je je aangevallen voelt, zeg dan: Dank je dat je het me hebt laten weten. Ik heb enige tijd nodig om hierover na te denken.

      4. Wees een eerlijke spreker en doe wat je zegt!

      De psychologische veiligheid wordt vergroot door duidelijke, beknopte en consistente communicatie met alle teamleden. Zorg ervoor dat je regelmatig updates geeft in tijden van veranderingen.

      5. Creëer een cultuur van waardering

      Door anderen te stimuleren tot het geven van oprechte waardering en anderen daarin aan te moedigen, wordt de psychologische veiligheid binnen een team vergroot. Wees positief, specifiek en geef feedback. Wanneer je je dankbaarheid en erkenning toont, wordt het binnen het team normaler.

      Erkenning en waardering zijn persoonlijk. Door inzicht te krijgen in individuele voorkeuren en er een vast onderdeel van uw dag van te maken, kun je als leider hier een prioriteit van maken.

      6. Leer je team kennen

      Voor een leider is het een uitdaging om een informele sfeer te creëren. Je hebt rekening te houden met verschillende werknemers en hun voorkeuren en verwachtingen naar jou toe. In de meeste gevallen worden deze woorden niet uitgesproken en dit zorgt voor veel onrust.  

      Zorg ervoor dat je iedereen met dezelfde mate van respect behandelt.  Zorg ervoor dat je niet alleen hun professionele doelen begrijpt, maar ook wat teamleden buiten het werk belangrijk vinden: hobby, familie, reizen, etc. Zorg voor goede gesprekken en uitwisselingen in het team.

      Het is van cruciaal belang om het team te vragen hoe zij deze verbindingen willen bevorderen, bijvoorbeeld lunch, hoogtepunten uit de nieuwsbrief, activiteiten of buiten de praktijk.

      De tijd nemen om echt te luisteren maakt een groot verschil in de dynamiek van uw team. 

      Loop jij ook tegen problemen aan met je team of heb je behoefte aan advies om een psychologisch veilige omgeving te creëren? Aarzel niet om contact met mij op te nemen. Ik ben beschikbaar voor een gesprek waarin we samen kunnen kijken naar specifieke uitdagingen binnen jouw team en op maat gemaakte oplossingen kunnen bespreken. Ik ben er om te helpen bij het bevorderen van psychologische veiligheid en het creëren van een positieve en productieve werkomgeving voor jou en je team.

      Je tandartspraktijk naar een hoger niveau

      Ben je er klaar voor om samen met mij te ontdekken hoe ik je als tandarts kan helpen om meer omzet te generen, de communicatie binnen jouw praktijk te verbeteren en een zelfsturend team op te bouwen? Bovenal om weer plezier en liefde voor jouw vak als tandarts te voelen? Daar waar het je zelf niet lukt.
      Foto van Mariëtte Ham

      Mariëtte Ham

      Mariëtte Ham is Organisatieadviseur, gecertificeerd Businesscoach, gecertificeerd Businesstrainer voor de ondernemende tandarts en mede-eigenaar van Ordentall.

      P.S. Heb jij mijn boek Word wakker tandarts, het is een bedrijf! al? Ik hoor regelmatig terug dat tandartsen door het lezen van mijn boek tot nieuwe inzichten zijn gekomen en anders zijn gaan ondernemen. 

      Deel op social media

      Meer lezen?

      error: Deze inhoud is beveiligd

      Algemene voorwaarden

      Privacy bij marietteham.nl

      Januari 2020

      Wij nemen de privacy van persoonsgegevens zeer serieus.

      marietteham.nl zal je persoonlijke gegevens niet aan derden verkopen en/of verstrekken. 

      Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Telecommunicatiewet. Mariëtte Ham is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van jouw persoonsgegevens in de zin van de AVG.

      Over Ons
      marietteham.nl wordt beheerd door Mariette Ham.

      Onze gegevens zijn:
      www.marietteham.nl
      Westblaak 113
      3012 KH ROTTERDAM
      KvK: 73263583

      Welke Gegevens Verzamelen We?
      Wanneer je bent ingeschreven voor onze nieuwsbrief, een download hebt aangevraagd, je hebt aangemeld voor een gratis online workshop en/of training, een contactformulier hebt ingevuld, een aankoop hebt verricht of andere aanvragen doet voor één van onze producten en/of diensten, zal aan jou gevraagd worden je gegevens in te vullen. Wij verwerken alleen de gegevens die je zelf aan ons verstrekt. Dit kunnen de volgende gegevens zijn:

      • Voor- en achternaam
      • E-mailadres
      • Telefoonnummer
      • Website
      • Bedrijfsnaam
      • Straat en huisnummer
      • Postcode en woonplaats
      • KvK nummer
      • IP-adres
      • Btw nummer

      Met Welk Doel Gebruiken We De Persoonsgegevens?
      De gegevens worden verzameld en opgeslagen voor de volgende doeleinden.

      • Bij inschrijving voor onze nieuwsbrief vul je een formulier in met persoonlijke informatie. De verstrekte gegevens slaan wij op in ons CRM systeem met het doel om je te informeren over onze diensten, publicaties, blogs en events. Je kunt je altijd uitschrijven voor onze nieuwsbrief door te klikken op de link Uitschrijven in de voettekst van de e-mails die je van ons ontvangt. 
      • Wanneer je ons een e-mail stuurt of via de website informatie hebt aangevraagd over onze dienstverlening, slaan we jouw gegevens op in ons CRM systeem met als doel om contact met je op te kunnen nemen voor het verstrekken van nadere informatie. Deze gegevens worden nooit beschikbaar gesteld aan anderen.
      • Wanneer je gratis documenten download en/of gratis workshops/trainingen aanvraagt, slaan we jouw gegevens op in ons CRM systeem met als doel om jou de gratis documenten toe te sturen of toegang te geven tot de gratis workshops/trainingen. 
      • Wanneer je een bestelling doet via de website slaan wij jouw gegevens op in ons CRM systeem om de bestelling zo snel en gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Je gegevens zullen uitsluitend aan derden ter beschikking worden gesteld indien zij betrokken zijn bij het uitvoeren van je bestelling. Je betaalgegevens (creditcardnummer, Paypal login of Ideal gegevens) worden niet doorgegeven aan onze servers en worden dan ook door marietteham.nl niet opgeslagen.

      Beveiliging Persoonsgegevens
      Wij hebben passende technische maatregelen genomen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of andere vormen van onrechtmatige verwerkingen. Deze maatregelen, waaronder versleuteling middels een SSL-certificaat en two factor authentication, zorgen voor een beveiligingsniveau dat past bij de gegevens die wij verwerken.

      Cookies
      Wij vergaren gegevens omtrent bezoeken aan de website. Dit gebeurt middels zogenaamde cookies: kleine, niet tot de persoon herleidbare stukjes computercode, die ons in staat stellen de herkomst van een bezoeker alsmede eenmalige versus herhaalde bezoeken vast te stellen. Het gebruik van cookies helpt ons onze diensten te verbeteren. Vergaarde informatie zal alleen door ons gebruikt worden voor het hierboven omschreven doel. Persoonlijke informatie wordt nooit aan derden beschikbaar gesteld.

      Wij gebruiken onder andere Google Analytics om bij te houden hoe onze website gebruik wordt. De verkregen informatie wordt door Google opgeslagen op haar servers. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover deze derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op en is niet aansprakelijk voor eventuele schade die hieruit voortvloeit.

      Heb je bezwaar tegen het gebruik van cookies? Via de instellingen van je browser (internetprogramma) kan je cookies uitschakelen. Het niet accepteren van cookies heeft geen gevolgen voor het gebruik van de website.

      Facebook Advertentiecookies
      Met jouw toestemming gebruiken wij, om advertenties beschikbaar te stellen cookies van Facebook (Facebook Custom Audience, Facebook Impressions, Facebook Connect en Facebook Pixel). Deze cookies zorgen ervoor dat voor jou relevante advertenties worden weergegeven.

      Doeleinden 
      We verzamelen of gebruiken geen informatie voor andere doeleinden dan de doeleinden die worden beschreven in dit privacybeleid tenzij we van tevoren jouw toestemming hiervoor hebben verkregen.

      Derden
      De informatie wordt niet met derden gedeeld. In enkele gevallen kan de informatie intern gedeeld worden. Onze werknemers (in dienstverband of op zelfstandige basis) zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren.

      Social Media
      Wij willen het voor jou graag zo makkelijk mogelijk maken om de content van onze website te delen via Social Media. Dit kan onder andere door middel van Social Media (share) buttons.

      Van de volgende Social Media Platforms hebben wij de buttons geplaatst. Lees de privacyverklaringen van de respectievelijke Social Media platforms om te weten hoe zij omgaan met privacy. Hieronder vind je de verschillende privacy verklaringen:

      Facebook
      Instagram
      YouTube
      LinkedIn
      Pinterest
      Twitter
      Google Plus

      Links
      Op onze website zul je links naar externe websites aantreffen. Door op een link te klikken ga je naar een website buiten marietteham.nl om. Het kan zijn dat deze externe websites gebruik maken van cookies. Graag verwijzen wij hiervoor naar de cookie- of privacyverklaring van de betreffende website.

      Prijsvraag
      Als je meedoet aan een actie of prijsvraag, vragen wij je naam, adres en e-mailadres. Zo kunnen we de actie uitvoeren en de prijswinnaar(s) bekendmaken. Je hoort dan van ons of je gewonnen hebt en zonder deze gegevens is dat niet mogelijk. Ook meten wij zo de respons op onze reclameacties.

      Testimonials
      We zijn dol op testimonials. Door je ervaringen te delen, geef je anderen een nóg beter beeld van een product of dienst. Wil je een review schrijven, kies dan zelf of je persoonlijke gegevens of je naam zichtbaar zijn voor andere bezoekers en of wij over je review contact met je op mogen nemen. Wij houden bij wie welke review schrijft.

      Klantenservice
      Je kunt op verschillende manieren contact met ons opnemen. Facebook, Twitter, LinkedIn, chatten, mailen, bellen. Deze gegevens worden via contactmomenten bijgehouden in ons CRM systeem. Zo kunnen wij onze klantenservice op een hoog niveau houden en hebben jouw gegevens direct bij de hand.

      Account Online Leeromgeving
      In jouw online leeromgeving account van marietteham.nl staan jouw persoonlijke gegevens. Naam en inloggegevens. Handig, dan hoef je deze gegevens niet elke keer opnieuw in te voeren. Deze gegevens hebben wij nodig om te zorgen dat jij de juiste online training kunt volgen en toegang krijgt tot de online leeromgeving.

      Bewaartermijn
      Wij bewaren je gegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor ze zijn ontvangen. Wanneer jij je uitschrijft voor onze e-mails, zullen je persoonsgegevens uiterlijk aan het eind van de desbetreffende maand uit het systeem worden verwijderd.

      De gegevens in ons boekhoud- en CRM systeem bewaren we tenminste 7 jaar, onder andere om aan al onze wettelijke verplichting te voldoen. Deze gegevens worden binnen 1 jaar na het verlopen van deze verplichting door ons verwijderd.

      De bovenstaande termijn geldt, mits er voor ons verdere wettelijke verplichtingen bestaat de gegevens langer te bewaren en/of beschikbaar te houden.

      Rechten
      Je hebt altijd het recht jouw toestemming voor het verwerken van je gegevens in te trekken, waarna wij je gegevens niet meer zullen verwerken. Het intrekken van deze toestemming doet geen afbreuk aan de rechtmatigheid van onze gegevensverklaring op basis van jouw toestemming, die plaatsvond vóór deze intrekking.

      Je hebt ook recht op inzage in jouw persoonsgegevens en het recht om jouw persoonsgegevens te rectificeren. Als je wilt weten welke persoonsgegevens wij van jou verwerken, dan kun je een schriftelijk inzageverzoek indienen.

      Mochten jouw gegevens onjuist, onvolledig of niet relevant zijn, dan kun je ons schriftelijk verzoeken om jouw gegevens te wijzigen of aan te vullen.

      Daarnaast heb je een recht op het wissen van jouw persoonsgegevens, een recht op het beperken van de verwerking en een recht om tegen de verwerking bezwaar te maken. Bovendien heb je recht op het overdragen van, of het overdraagbaar maken van jouw gegevens. Ook hiervoor kun je een schriftelijk verzoek doen.

      Wij zullen je verzoek binnen 4 weken in behandeling nemen. Onder schriftelijk wordt ook verstaan per e-mail. Je kunt je verzoek aan ons e-mailen via tcc@marietteham.nl

      Wijzigingen
      Wij behouden te allen tijde het recht ons privacybeleid te wijzigen.

      De wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding.

      Vragen en feedback
      We controleren regelmatig of we aan dit privacybeleid voldoen en volgen de regelgeving hierover op. Kloppen je gegevens niet of heb je andere vragen?

       Klopt er iets niet of wil je je gegevens inkijken of laten verwijderen, neem dan gerust contact op met ons. We staan 24/7 klaar om je te helpen. Je kunt contact opnemen met:

      Mariette Ham
      Westblaak 113
      Rotterdam
      Nederland
      tcc@marietteham.nl

      Waar kunnen we het naar toe sturen?

      Waar kunnen we het naar toe sturen?

      Waar kunnen we het naar toe sturen?

      Waar kunnen we het naar toe sturen?