Veel tandartsen hebben de nodige potentie om te groeien als ondernemer, maar ze zien vaak zelf niet wat er mogelijk is. Ze laten zich leiden door omstandigheden en hun eigen overtuigingen. Die overtuigingen zijn helaas vaak gebaseerd op angst. Wie de mindset kent om door deze overtuigingen heen te breken, gaat groeien als ondernemer.
5 Obstakels voor meer inkomsten
Geloof in jezelf, dan geloven anderen ook in jou
Er zijn vijf belangrijke overtuigingen die tandartsen belemmeren om meer inkomsten te verwerven.
- Het is niet ethisch om veel geld te verdienen.
De eerste overtuiging is dat wanneer je als ondernemer gaat denken je je alleen nog maar bezig gaat houden met veel geld verdienen en niet meer met de tandheelkunde. Ik merk dat bij veel tandartsen de angst heerst dat de patiënt/cliënt een nummertje zal gaan worden. Dat is gebaseerd op het idee dat je zoveel mogelijk patiënten / cliënten in zo weinig mogelijk tijd moet behandelen om meer omzet te kunnen behalen. De tandarts blijft dan ook liever bij de status quo. Ik vind dat het mogelijk is om meer rendement te behalen, niet door meer te gaan werken, maar door juist anders te gaan werken. Hoe mooi kan het zijn om dat geld te kunnen investeren in betere zorg of apparatuur voor de patiënt/cliënt.
- Ondernemen staat gelijk aan heel hard werken.
Veel tandartsen ervaren een spanning tussen de tijd die ze willen besteden aan hun werk en hun vrije tijd. Zoals ik hierboven al aangehaald heb, bestaat het idee dat om goed te ondernemen je vooral meer moet werken. Wat zou het betekenen wanneer je besluit om niet meer of harder te gaan werken, maar juist slimmer? Hoe zou dit eruit kunnen zien.
- Je moet alle patiënten/cliënten te vriend houden.
Veel tandartsen vinden het lastig om op een goede manier om te gaan met patiënten/cliënten die veel tijd vragen en ook nog eens vaak klagen over de prijs van de behandeling. De tandarts gaat in die situaties vaak schipperen met het tarief om de patiënt/cliënt te vriend te houden. De oplossing voor dit probleem ligt vaak in de manier waarop je het gesprek voert met de patiënt/cliënt. Het is belangrijk dat je de tijd neemt voor een duidelijk gesprek en benadrukt dat de behandeling noodzakelijk is voor de mondgezondheid van de patiënt/cliënt. Het is een investering in de eigen gezondheid. Op deze manier zal je ook meer patiënten/cliënten aantrekken die willen investeren in hun eigen gezondheid.
- Ik kan geen maximaal tarief vragen of een uitgebreid behandelplan voorstellen.
De angst leeft dat wanneer het maximale tarief gevraagd wordt voor een behandeling, patiënten/cliënten de behandeling niet meer kunnen betalen. Je weet echter ook dat veel gezondheidsvoordelen voor de patiënt/cliënt gemaximaliseerd worden wanneer je wel de mondproblemen op een volledige manier aan kunt pakken. Durf een compleet behandelplan voor te stellen inclusief bijbehorende tarieven. De patiënt/cliënt wordt enthousiast omdat hij ziet wat dit kan betekenen voor zijn algehele gezondheid. Je bent succesvoller in je aanpak en je maakt tegelijktijdig meer omzet.
- Ik ben geen autoriteit op dit gebied.
Dit is een belemmerende gedachte die in de meeste gevallen te maken heeft met jouw zelfbeeld. Veel tandartsen zien niet hoe ze een expert kunnen worden of ze realiseren zich niet dat ze het al zijn. Wanneer je en passie voor jouw vak hebt en je combineert dit met expertise dan zorgt dit ervoor dat je een natuurlijke autoriteit hebt. Als je in jezelf gelooft gaan anderen ook in jou geloven.
Wanneer je deze belemmeringen opzij weet te zetten, zorgt dat er samen met een verzorgd, vrolijk en beleefd team voor dat jouw patiënten/cliënten een uitstekende ervaring hebben.
Je tandartspraktijk naar een hoger niveau
Mariëtte Ham
P.S. Heb jij mijn boek Word wakker tandarts, het is een bedrijf! al? Ik hoor regelmatig terug dat tandartsen door het lezen van mijn boek tot nieuwe inzichten zijn gekomen en anders zijn gaan ondernemen.