Drie belangrijke vragen:
De dag vliegt voorbij en voor je gevoel heb je (wederom) weinig zinvols kunnen doen om écht te bouwen aan je praktijk als bedrijf. Hierdoor is jouw passie voor het ondernemerschap ook een beetje uitgedoofd.
Het stellen van doelen is van essentieel belang wanneer je (verder) gaat bouwen aan je bedrijf. Maar het stellen van een doel is niet genoeg. De formule die ik hanteer bij elk gesteld doel luidt: als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Kortom: er zal niets veranderen.
Om verandering teweeg te brengen en om te groeien moet je dus niet alleen een doel stellen, maar ook daadwerkelijk iets anders gaan doen dan dat je voorheen deed om dit doel te bereiken. Om dit voor elkaar te krijgen en jouw praktijk in beweging te houden, is het van belang om deze regelmatig onder de loep te nemen. Zo kun je vroegtijdig opsporen op welke vlakken jouw praktijk vastloopt en kun je actief aansturen op verandering.
Ik geef je drie slimme vragen die je aan jezelf kunt stellen als je aanstuurt op verandering door middel van het stellen van een doel:
- Wat heb ik nodig?
- Waarom heb ik dit nodig?
- Wie kan mij hierbij helpen?
Klinkt dit nog een beetje abstract?
Ik zal je een voorbeeld geven waarbij ik bovenstaande vragen toepas. Je stelt jezelf bijvoorbeeld als doel dat je een unieke positionering in de markt wilt bereiken. Waarom zou je dit willen? Wat is jouw onderliggende motivatie? Je ‘waarom’ zou kunnen zijn dat je merkt dat sommige patiënten niet de optimale zorg krijgen, omdat je veel patiënten hebt en je vooral bezig bent met het oplossen van de meer oppervlakkige problemen in de mond. Je zou graag meer tijd en aandacht willen hebben voor de meer toekomstgerichte behandelingen.
Wat heb je ervoor nodig om dit doel te kunnen realiseren? Je moet bijvoorbeeld inzicht krijgen in de financiële haalbaarheid van jouw doel. Ook zal je misschien een aantal investeringen moeten doen. Er zal overzicht gecreëerd moeten worden in jouw patiëntenbestand. Hoeveel patiënten komen er op deze manier per maand al binnen? Daarnaast zal je de nodige bij- en nascholing moeten volgen om de door jouw gewenste unieke positionering in de markt te bereiken.
Vervolgens gaat je kijken wie jou hierbij kunnen helpen. Je zal iemand moeten inschakelen om met jou de financiële kant door te nemen. Ook intern zijn er mensen die zaken voor je kunnen uitzoeken. Denk hierbij aan de receptie die een overzicht kan creëren van patiënten. Ook zoek je uit wie precies de aangewezen personen zijn om jouw kennis bij te spijkeren en waar en wanneer je deze bij- en nascholing gaat volgen. Wees bij deze stap concreet en maak een tijdpad. Zo kom je stapje voor stapje dichter bij het behalen van jouw doel.
Deze drie vragen gaan je helpen bij het concretiseren en realiseren van de doelen die je stelt. Zorg ervoor dat je bij ieder doel dat je stelt de antwoorden op deze vragen helder hebt, dan weet je welke stappen er nodig zijn om jouw doel te behalen. Dit brengt niet alleen jouw praktijk weer in beweging, maar het maakt ook dat je weer de nodige passie voelt als ondernemer.
Je tandartspraktijk naar een hoger niveau
Mariëtte Ham
P.S. Heb jij mijn boek Word wakker tandarts, het is een bedrijf! al? Ik hoor regelmatig terug dat tandartsen door het lezen van mijn boek tot nieuwe inzichten zijn gekomen en anders zijn gaan ondernemen.