fbpx
Een goede cashflow is erg belangrijk voor ieder bedrijf en dus ook voor de ondernemende tandarts. Het komt veel te vaak voor dat ik in gesprekken met tandartsen hoor dat zij grote problemen hebben met de cashflow in de praktijk. Een triest verhaal met als resultaat dat er geen mogelijkheden zijn om te investeren en te groeien. Vaak is daardoor het einde in zicht.

Zeven waardevolle tips 

Laat uw cashflow de praktijkgroei niet belemmeren

Waarom is cashflow zo belangrijk? De kasstroom is een belangrijke graadmeter om te zien hoe uw praktijk ervoor staat. Hiervan worden immers de lopende verplichtingen betaald. Een praktijk kan winstgevend zijn en toch failliet gaan, omdat er sprake is van onvoldoende kasstroom. Er is dan geen geld beschikbaar om aan alle verplichtingen te voldoen, bijvoorbeeld het betalen van salarissen of crediteuren. Een oorzaak van dit probleem kan zijn dat patiënten niet direct hun factuur betalen na een behandeling. Wanneer er veel facturen openstaan kan dit leiden tot een groot cashflowprobleem. Goed inzicht en verbetering van uw cashflow is daarom cruciaal voor uw praktijk. 

Als ondernemende tandarts moet u goed het verschil kunnen zien tussen uitgaven en inkomsten. Door een gedegen afweging te maken tussen de nodige kosten en opbrengsten krijgt u een goed idee van de cashflow. Zo kunt u uw praktijk financieel gezond houden.

Hoe voorkomt u dat cashflow de groei van uw praktijk in de weg staat? Hier zeven tips.

1. Zorg dat uw debiteurenbeheer op orde is 
Zorg dat de openstaande rekeningen sneller betaald worden, door de patiënt na afloop van de behandeling direct te laten betalen. Veel tandartsen besteden het facturatieproces uit aan externe instanties. Vooral startende praktijken kunnen hierdoor in de problemen komen, omdat er veel tijd tussen de behandeling en het ontvangen van het geld op uw rekening kan zitten. Dit heeft grote gevolgen voor hun cashflow. 

2. Zorg dat patiënten de factuur gemakkelijk kunnen betalen

U kunt de patiënt na afloop van de behandeling direct laten betalen. U rekent uw brood bij de bakker toch ook gewoon af? Wanneer u de mogelijkheid biedt om te pinnen zal de patiënt sneller geneigd zijn om meteen af te rekenen. Een andere mogelijkheid is om een betaallink in de factuur te zetten, zodat de patiënt direct bij het openen van de factuur kan betalen. 

3. Maak een cashflowplanning 

Maak een cashflowplanning en een prognose van toekomstige inkomsten en uitgaven. Het is belangrijk dat u inzicht krijgt in uw inkomsten en uitgaven. Op deze manier wordt uw cashflowprobleem direct inzichtelijk en aan de hand daarvan kunt u direct actie ondernemen. 

4. Let goed op uw voorraad 

Weet welke producten of diensten u veel geld opleveren en pas uw voorraad hierop aan. Laat uw medewerkers precies opschrijven hoeveel voorraad er binnenkomt en hoeveel er ook weer uitgaat. Loze voorraad is dood geld. 

5. Stel duidelijke betalingsvoorwaarden op

Stel duidelijke betalingsvoorwaarden op om te voorkomen dat er onduidelijkheden ontstaan bij uw patiënten en uzelf. Zeker bij grotere behandelplannen vraagt u uw patiënt of deze uw betalingsvoorwaarden heeft gelezen.

6. Vraag een voorschot wanneer er grote bedragen in het spel zijn

Wanneer een patiënt een groter bedrag moet betalen is het belangrijk dat u een voorschot krijgt. Zorg dat het bedrag binnen is voordat u begint. U moet mensen en materialen inzetten om deze grote behandelingen tot stand te laten komen. Belangrijk is om dit vooraf goed door te spreken met uw patiënt. 

7. Houd rekening met extreme waarden in uw cashflow

Wanneer u uw praktijk goed in beeld heeft, weet u wanneer u piek- en downtijden heeft. Wanneer uw praktijk dicht gaat in de zomermaanden betekent dit dat u geen omzet genereert. Een probleem in de cashflow kan dan opspelen in de maanden september en oktober. Zorg dat u voorbereid bent en bereken hoeveel omzet u meer nodig heeft om deze maanden op te vangen. 

Ik hoop dat deze tips u helpen om inzicht te krijgen in uw cashflow, zodat u deze kunt optimaliseren en de cashflow binnen uw praktijk uw groei niet in de weg zit! 

Je tandartspraktijk naar een hoger niveau

Ben je er klaar voor om samen met mij te ontdekken hoe ik je als tandarts kan helpen om meer omzet te generen, de communicatie binnen jouw praktijk te verbeteren en een zelfsturend team op te bouwen? Bovenal om weer plezier en liefde voor jouw vak als tandarts te voelen? Daar waar het je zelf niet lukt.
Foto van Mariëtte Ham

Mariëtte Ham

Mariëtte Ham is Organisatieadviseur, gecertificeerd Businesscoach, gecertificeerd Businesstrainer voor de ondernemende tandarts en mede-eigenaar van Ordentall.

P.S. Heb jij mijn boek Word wakker tandarts, het is een bedrijf! al? Ik hoor regelmatig terug dat tandartsen door het lezen van mijn boek tot nieuwe inzichten zijn gekomen en anders zijn gaan ondernemen. 

Deel op social media

Meer lezen?

Algemene voorwaarden

Privacy bij marietteham.nl

Januari 2020

Wij nemen de privacy van persoonsgegevens zeer serieus.

marietteham.nl zal je persoonlijke gegevens niet aan derden verkopen en/of verstrekken. 

Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Telecommunicatiewet. Mariëtte Ham is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van jouw persoonsgegevens in de zin van de AVG.

Over Ons
marietteham.nl wordt beheerd door Mariette Ham.

Onze gegevens zijn:
www.marietteham.nl
Westblaak 113
3012 KH ROTTERDAM
KvK: 73263583

Welke Gegevens Verzamelen We?
Wanneer je bent ingeschreven voor onze nieuwsbrief, een download hebt aangevraagd, je hebt aangemeld voor een gratis online workshop en/of training, een contactformulier hebt ingevuld, een aankoop hebt verricht of andere aanvragen doet voor één van onze producten en/of diensten, zal aan jou gevraagd worden je gegevens in te vullen. Wij verwerken alleen de gegevens die je zelf aan ons verstrekt. Dit kunnen de volgende gegevens zijn:

  • Voor- en achternaam
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Bedrijfsnaam
  • Straat en huisnummer
  • Postcode en woonplaats
  • KvK nummer
  • IP-adres
  • Btw nummer

Met Welk Doel Gebruiken We De Persoonsgegevens?
De gegevens worden verzameld en opgeslagen voor de volgende doeleinden.

  • Bij inschrijving voor onze nieuwsbrief vul je een formulier in met persoonlijke informatie. De verstrekte gegevens slaan wij op in ons CRM systeem met het doel om je te informeren over onze diensten, publicaties, blogs en events. Je kunt je altijd uitschrijven voor onze nieuwsbrief door te klikken op de link Uitschrijven in de voettekst van de e-mails die je van ons ontvangt. 
  • Wanneer je ons een e-mail stuurt of via de website informatie hebt aangevraagd over onze dienstverlening, slaan we jouw gegevens op in ons CRM systeem met als doel om contact met je op te kunnen nemen voor het verstrekken van nadere informatie. Deze gegevens worden nooit beschikbaar gesteld aan anderen.
  • Wanneer je gratis documenten download en/of gratis workshops/trainingen aanvraagt, slaan we jouw gegevens op in ons CRM systeem met als doel om jou de gratis documenten toe te sturen of toegang te geven tot de gratis workshops/trainingen. 
  • Wanneer je een bestelling doet via de website slaan wij jouw gegevens op in ons CRM systeem om de bestelling zo snel en gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Je gegevens zullen uitsluitend aan derden ter beschikking worden gesteld indien zij betrokken zijn bij het uitvoeren van je bestelling. Je betaalgegevens (creditcardnummer, Paypal login of Ideal gegevens) worden niet doorgegeven aan onze servers en worden dan ook door marietteham.nl niet opgeslagen.

Beveiliging Persoonsgegevens
Wij hebben passende technische maatregelen genomen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of andere vormen van onrechtmatige verwerkingen. Deze maatregelen, waaronder versleuteling middels een SSL-certificaat en two factor authentication, zorgen voor een beveiligingsniveau dat past bij de gegevens die wij verwerken.

Cookies
Wij vergaren gegevens omtrent bezoeken aan de website. Dit gebeurt middels zogenaamde cookies: kleine, niet tot de persoon herleidbare stukjes computercode, die ons in staat stellen de herkomst van een bezoeker alsmede eenmalige versus herhaalde bezoeken vast te stellen. Het gebruik van cookies helpt ons onze diensten te verbeteren. Vergaarde informatie zal alleen door ons gebruikt worden voor het hierboven omschreven doel. Persoonlijke informatie wordt nooit aan derden beschikbaar gesteld.

Wij gebruiken onder andere Google Analytics om bij te houden hoe onze website gebruik wordt. De verkregen informatie wordt door Google opgeslagen op haar servers. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover deze derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op en is niet aansprakelijk voor eventuele schade die hieruit voortvloeit.

Heb je bezwaar tegen het gebruik van cookies? Via de instellingen van je browser (internetprogramma) kan je cookies uitschakelen. Het niet accepteren van cookies heeft geen gevolgen voor het gebruik van de website.

Facebook Advertentiecookies
Met jouw toestemming gebruiken wij, om advertenties beschikbaar te stellen cookies van Facebook (Facebook Custom Audience, Facebook Impressions, Facebook Connect en Facebook Pixel). Deze cookies zorgen ervoor dat voor jou relevante advertenties worden weergegeven.

Doeleinden 
We verzamelen of gebruiken geen informatie voor andere doeleinden dan de doeleinden die worden beschreven in dit privacybeleid tenzij we van tevoren jouw toestemming hiervoor hebben verkregen.

Derden
De informatie wordt niet met derden gedeeld. In enkele gevallen kan de informatie intern gedeeld worden. Onze werknemers (in dienstverband of op zelfstandige basis) zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren.

Social Media
Wij willen het voor jou graag zo makkelijk mogelijk maken om de content van onze website te delen via Social Media. Dit kan onder andere door middel van Social Media (share) buttons.

Van de volgende Social Media Platforms hebben wij de buttons geplaatst. Lees de privacyverklaringen van de respectievelijke Social Media platforms om te weten hoe zij omgaan met privacy. Hieronder vind je de verschillende privacy verklaringen:

Facebook
Instagram
YouTube
LinkedIn
Pinterest
Twitter
Google Plus

Links
Op onze website zul je links naar externe websites aantreffen. Door op een link te klikken ga je naar een website buiten marietteham.nl om. Het kan zijn dat deze externe websites gebruik maken van cookies. Graag verwijzen wij hiervoor naar de cookie- of privacyverklaring van de betreffende website.

Prijsvraag
Als je meedoet aan een actie of prijsvraag, vragen wij je naam, adres en e-mailadres. Zo kunnen we de actie uitvoeren en de prijswinnaar(s) bekendmaken. Je hoort dan van ons of je gewonnen hebt en zonder deze gegevens is dat niet mogelijk. Ook meten wij zo de respons op onze reclameacties.

Testimonials
We zijn dol op testimonials. Door je ervaringen te delen, geef je anderen een nóg beter beeld van een product of dienst. Wil je een review schrijven, kies dan zelf of je persoonlijke gegevens of je naam zichtbaar zijn voor andere bezoekers en of wij over je review contact met je op mogen nemen. Wij houden bij wie welke review schrijft.

Klantenservice
Je kunt op verschillende manieren contact met ons opnemen. Facebook, Twitter, LinkedIn, chatten, mailen, bellen. Deze gegevens worden via contactmomenten bijgehouden in ons CRM systeem. Zo kunnen wij onze klantenservice op een hoog niveau houden en hebben jouw gegevens direct bij de hand.

Account Online Leeromgeving
In jouw online leeromgeving account van marietteham.nl staan jouw persoonlijke gegevens. Naam en inloggegevens. Handig, dan hoef je deze gegevens niet elke keer opnieuw in te voeren. Deze gegevens hebben wij nodig om te zorgen dat jij de juiste online training kunt volgen en toegang krijgt tot de online leeromgeving.

Bewaartermijn
Wij bewaren je gegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor ze zijn ontvangen. Wanneer jij je uitschrijft voor onze e-mails, zullen je persoonsgegevens uiterlijk aan het eind van de desbetreffende maand uit het systeem worden verwijderd.

De gegevens in ons boekhoud- en CRM systeem bewaren we tenminste 7 jaar, onder andere om aan al onze wettelijke verplichting te voldoen. Deze gegevens worden binnen 1 jaar na het verlopen van deze verplichting door ons verwijderd.

De bovenstaande termijn geldt, mits er voor ons verdere wettelijke verplichtingen bestaat de gegevens langer te bewaren en/of beschikbaar te houden.

Rechten
Je hebt altijd het recht jouw toestemming voor het verwerken van je gegevens in te trekken, waarna wij je gegevens niet meer zullen verwerken. Het intrekken van deze toestemming doet geen afbreuk aan de rechtmatigheid van onze gegevensverklaring op basis van jouw toestemming, die plaatsvond vóór deze intrekking.

Je hebt ook recht op inzage in jouw persoonsgegevens en het recht om jouw persoonsgegevens te rectificeren. Als je wilt weten welke persoonsgegevens wij van jou verwerken, dan kun je een schriftelijk inzageverzoek indienen.

Mochten jouw gegevens onjuist, onvolledig of niet relevant zijn, dan kun je ons schriftelijk verzoeken om jouw gegevens te wijzigen of aan te vullen.

Daarnaast heb je een recht op het wissen van jouw persoonsgegevens, een recht op het beperken van de verwerking en een recht om tegen de verwerking bezwaar te maken. Bovendien heb je recht op het overdragen van, of het overdraagbaar maken van jouw gegevens. Ook hiervoor kun je een schriftelijk verzoek doen.

Wij zullen je verzoek binnen 4 weken in behandeling nemen. Onder schriftelijk wordt ook verstaan per e-mail. Je kunt je verzoek aan ons e-mailen via tcc@marietteham.nl

Wijzigingen
Wij behouden te allen tijde het recht ons privacybeleid te wijzigen.

De wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding.

Vragen en feedback
We controleren regelmatig of we aan dit privacybeleid voldoen en volgen de regelgeving hierover op. Kloppen je gegevens niet of heb je andere vragen?

 Klopt er iets niet of wil je je gegevens inkijken of laten verwijderen, neem dan gerust contact op met ons. We staan 24/7 klaar om je te helpen. Je kunt contact opnemen met:

Mariette Ham
Westblaak 113
Rotterdam
Nederland
tcc@marietteham.nl

Waar kunnen we het naar toe sturen?

Waar kunnen we het naar toe sturen?

Waar kunnen we het naar toe sturen?

Waar kunnen we het naar toe sturen?