Waar gaat het mis?
Waarom is het dan toch zo dat er taken blijven liggen, terwijl er van tevoren wel gezegd wordt dat ze gedaan gaan worden? Waarom durven medewerkers zich soms niet uit te spreken? Waarom zijn het altijd dezelfde mensen die hun mond open trekken, terwijl de rest juist vaak zijn mond houdt? Je voelt dat er iets mis is, maar je kunt je vinger er niet op leggen.
Signalen van slechte samenwerking
Wat zijn de signalen van een haperende samenwerking? In een slecht samenwerkend team durven medewerkers zich niet goed uit te spreken, omdat ze er niet zeker van zijn dat iedereen positieve intenties heeft. Ze hebben snel het gevoel dat ze zich belachelijk maken door wat ze zeggen. Dit zorgt ervoor dat medewerkers geen vertrouwen in elkaar hebben en zich ook niet kwetsbaar op durven stellen. Ze bouwen een muur om zich heen op en houden daardoor ook afstand tot elkaar. Problemen worden vaak niet benoemd of besproken, laat staan dat ze opgelost worden. ledereen lijkt goed met elkaar
om te gaan en vriendelijk te zijn tegen elkaar, maar ondertussen woekeren er onderhuidse brandjes.
In zo’n team worden vage afspraken en doelstellingen gemaakt, waar vervolgens niemand zich aan houdt. Taken worden niet gedaan of ze worden niet afgemaakt. Verantwoordelijkheden worden niet genomen en medewerkers houden elkaar ook niet verantwoordelijk. Ze vinden dat ze anderen niet hoeven aan te spreken op iets wat niet goed gaat. Kortom: er is geen betrokkenheid.
leder heeft duidelijk zijn eigen koninkrijkje in een slecht functionerend team. Men vindt individuele prestaties en resultaten belangrijker dan de gezamenlijke prestaties van de groep. Het eigen ego staat voorop en niet het belang van de groep. Helaas is dit in veel praktijken de realiteit. Wat kunt u er aan
doen om het roer om te gooien en er een goed samenwerkend team van te maken? Ik geef u daarvoor tien tips.
Tien tips
- Bespreek wat u ziet en wat u voelt, ook al vermijdt u liever de confrontatie.
- Verontschuldig u wanneer u een fout maakt en stimuleer uw medewerkers dit ook te doen.
- Geef elkaar het voordeel van de twijfel in plaats van voorbarige conclusies te trekken.
- Stimuleer uw medewerkers om hulp te vragen met betrekking tot hun verantwoordelijkheden binnen de praktijk.
- Laat iedereen zijn mening uiten, zelfs wanneer dit tot een confrontatie kan leiden.
- Leer uw medewerkers te vragen naar de mening van hun teamgenoten en sta open voor een constructief debat.
- Wees duidelijk over de algemene richtlijnen en prioriteiten van het team.
- Durf discussie te beëindigen met duidelijke gespecificeerde beslissingen.
- Leer de medewerkers om constructieve feedback te geven naar elkaar.
- Stimuleer uw medewerkers om de prestaties en positieve bijdragen van anderen te zien en hen te complimenteren zonder dat ze zich druk hoeven te maken over hun eigen positie.
Met deze tips kunt u aan de slag om ervoor te zorgen dat uw team echt gaat samenwerken en ook daadwerkelijk de gestelde doelen gaat behalen. Dit heeft niet alleen een positieve invloed op de sfeer binnen uw team, maar op de hele praktijk.
Dit artikel heb ik geschreven naar aanleiding van mijn training The Five Disfunctions of a Team, gebaseerd op het gedachtegoed van Patrick Lencioni.
Je tandartspraktijk naar een hoger niveau
Mariëtte Ham
P.S. Heb jij mijn boek Word wakker tandarts, het is een bedrijf! al? Ik hoor regelmatig terug dat tandartsen door het lezen van mijn boek tot nieuwe inzichten zijn gekomen en anders zijn gaan ondernemen.