Introductie van een nieuw teamlid
U kan er niet direct de vinger op leggen waarom er na de komst van een nieuw teamlid onrust is ontstaan. Is de nieuwe medewerker wel geschikt voor het team? Samenwerking in een team is niet vanzelfsprekend. Een nieuwe medewerker brengt een nieuwe dynamiek met zich mee. Het kost dan ook tijd om volledig op elkaar ingespeeld te raken. Het team en de nieuwe medewerker doorlopen vier fases voordat zij daadwerkelijk de nieuwe flow van een hecht team gevonden hebben.
1. De fase van acceptatie
In deze fase wil de nieuwe medewerker graag geaccepteerd worden door het team. Hij of zij is enthousiast, leergierig, nieuwsgierig, opgewonden, maar vindt het ook spannend en lastig om aan de slag te gaan in een nieuw team. Een nieuweling vraagt zich af wat de collega’s van hem of haar vinden. Het is belangrijk dat er een begeleider is die de nieuwe medewerker aan de hand meeneemt, geruststelt en duidelijk de richting aangeeft.
2. De fase van turbulentie
De nieuwe medewerker is niet nieuw meer, maar gebruikt dit vaak nog wel als excuus. In deze fase komt de ware aard steeds meer naar boven. Er kan wrijving ontstaan die soms uitgesproken wordt, maar vaak onder het tapijt geschoven wordt. Dit gebeurt zeker wanneer de nieuwe medewerker zich vasthoudt aan ‘zijn of haar manier van werken’. In deze fase worden de motivatie en betrokkenheid minder en zal er tijd gemaakt moeten worden voor wekelijkse gesprekjes die de nieuwe medewerker het gevoel geven dat hij of zij erbij hoort en een waardevolle bijdrage aan het team levert.
3. De fase van overeenstemming
Wanneer de nieuwe medewerker door de eerste twee fases heen is, ontstaat er een bepaalde rust en neemt de motivatie weer toe. De medewerker is meer gewend aan de rest van het team en aan de nieuwe functie. Het team heeft — met de juiste begeleiding — inmiddels geleerd hoe er op een goede manier constructieve feedback gegeven kan worden. Daardoor ontstaat er meer betrokkenheid. De nieuwe medewerker stort zich met toewijding op het behalen van de (team)doelen. Hij of zij schroomt ook niet meer om hulp te vragen. Je ziet de ontwikkeling en de vooruitgang.
4. De fase van flow
In deze fase kunnen we spreken van een goed samenwerkend team dat presteert naar zijn volle potentie. In deze fase is het belangrijk dat de rollen van elk teamlid duidelijk zijn en dat er gestructureerde processen zijn. Het team neemt verantwoordelijkheid voor zijn doelen en die doelen worden ook daadwerkelijk bereikt. De verschillen tussen de teamleden worden begrepen, gewaardeerd en benut om de prestaties van het team te verbeteren.
Soepele introductie van nieuwe medewerker
Zorg dat het duidelijk is wat de nieuwe medewerker het team brengt.
Hemel vooral niet de nieuwe medewerker op terwijl deze nog niet begonnen is.
Realiseert u zich dat korte wekelijkse gesprekjes essentieel zijn.
Stel processen op die de voortgang en het succes van de taken volgen.
Pas uw gedrag en leiderschapsstijl aan op de bovengenoemde fases.
Monitor de voortgang van de nieuwe medewerker en plan gesprekken in om die voortgang te bespreken.
Creëer een veilige omgeving om het vertrouwen op te bouwen.
Ga een conflict niet uit de weg en bedenk dat een beetje wrijving nuttig kan zijn om inefficiënties aan het licht te krijgen.
Praat en los zaken zo snel mogelijk op, met andere woorden kill the monster when it’s little.
Je tandartspraktijk naar een hoger niveau
Mariëtte Ham
P.S. Heb jij mijn boek Word wakker tandarts, het is een bedrijf! al? Ik hoor regelmatig terug dat tandartsen door het lezen van mijn boek tot nieuwe inzichten zijn gekomen en anders zijn gaan ondernemen.