fbpx

Drie aanbevelingen voor betere zorg

Er zijn in de tandheelkunde vele mogelijkheden die de tandarts in staat stellen om de beste zorg mogelijk te maken voor de patiënt. In dit artikel doe ik drie verrassende aanbevelingen die te maken hebben met het optimaliseren van het optimaliseren van de patiëntervaring en de patiëntzorg.

Houding en attitude, respect voor relaties en service

Mijn overtuiging is dat de zorgverlening te allen tijde gericht zou moeten zijn op individuele zorgvoorkeuren. Voorkeuren en behoeftes van patiënten moeten daarom altijd gerespecteerd worden. De tandarts moet zijn uiterste beste doen om de noodzakelijke klinische beslissingen samen met de patiënt te nemen op basis van de waarden van de patiënt.

Een betere en meer servicegerichte benadering van de patiënt zorgen ervoor dat de interactie met de patiënt en de cultuur binnen uw praktijk sterk veranderen. De drie onderstaande aanbevelingen helpen u hierbij.

1. Selecteer medewerkers vooral op houding en attitude en niet op vaardigheden

Ik hoor u denken: “Je wilt toch iemand aannemen die weet wat hij of zij moet doen en bekend is met de werkzaamheden?” Ik ga u uitleggen waarom dit niet de voornaamste reden moet zijn om iemand aan te nemen.

Uw team vormt de basis voor de manier waarop er binnen uw praktijk zorg verleend wordt. Is het u weleens opgevallen dat uw receptie de telefoon ongeduldig beantwoordt, of dat de patiënt in de wachtkamer met een afstandelijke houding begroet wordt? Dit zet de toon binnen uw praktijk en dit is slechts het begin van de ‘patiëntervaring’. Wat kunt u eraan doen om ervoor te zorgen dat dit verandert?

Uw doel moet zijn om juist iemand aan te nemen die men zou omschrijven als echt ‘mensenmens’. lemand wiens passie het is om mensen te helpen, een medewerker die de patiënt het gevoel kan geven dat hij of zij gewaardeerd wordt. Hierdoor zal de patiënt zich welkom gaan voelen in uw praktijk. U heeft iemand nodig die zijn emoties onder controle heeft en in staat is om op een liefdevolle manier te communiceren.

2. Respecteer de kracht van relaties

In mijn ogen kunt u het beste streven naar een werkomgeving waarin u en uw team hard werken om een zinvolle en échte relatie met de patiënt op te bouwen. Men heeft de neiging om zich te richten op kostenbesparende maatregelen, bijvoorbeeld door minder tijd voor de patiënt te reserveren. Maar de patiënt voelt zich dan niet gezien en kan zich op den duur zelfs gaan voelen als een ‘nummertje’.

Om dit te voorkomen is het belangrijk om een emotionele verbinding met de patiënt op te bouwen. Wanneer een patiënt zich betrokken voelt bij de praktijk zal hij of zij nog jaren bij u komen. Maar, let op: een terugkerende patiënt hoeft niet per se een tevreden patiënt te zijn.

Het kan ook zijn dat de patiënt terugkomt omdat hij of zij bang is voor verandering. Vraag uw patiënten persoonlijk naar hun wensen en ervaringen. Onderzoek waar uw patiënten blij van worden en wat uw praktijk aan de patiëntbeleving toe kan voegen.

3. Benadruk het belang van service

Patiënten nemen een bepaald niveau van expertise aan wanneer ze een tandarts bezoeken. Ze zoeken echter vaak specifiek naar een praktijk waar ze zich comfortabel en gewaardeerd voelen. De service die u verstrekt omvat veel meer dan alleen de klinische en technische aspecten van de behandeling. Dit betekent niet dat uw technische vaardigheden niet goed moeten zijn, absoluut niet, maar vertrouwen en respect zijn van cruciaal belang voor de loyaliteit van de patiënt. Eerlijkheid, empathie en een glimlach maken een groot verschil voor uw patiënt.

U ziet dat een persoonlijke benadering erg belangrijk is in een tandartspraktijk. Door uw patiënten een betere service te bieden, kunt u optimale zorg verlenen die afgestemd is op uw patiënt. Als u bovenstaande drie aanbevelingen gaat toepassen in uw praktijk, zult u zien dat uw patiënt pas echt gaat glimlachen van de ultieme patiëntervaring.

Je tandartspraktijk naar een hoger niveau

Ben je er klaar voor om samen met mij te ontdekken hoe ik je als tandarts kan helpen om meer omzet te generen, de communicatie binnen jouw praktijk te verbeteren en een zelfsturend team op te bouwen? Bovenal om weer plezier en liefde voor jouw vak als tandarts te voelen? Daar waar het je zelf niet lukt.
Foto van Mariëtte Ham

Mariëtte Ham

Mariëtte Ham is Organisatieadviseur, gecertificeerd Businesscoach, gecertificeerd Businesstrainer voor de ondernemende tandarts en mede-eigenaar van Ordentall.

P.S. Heb jij mijn boek Word wakker tandarts, het is een bedrijf! al? Ik hoor regelmatig terug dat tandartsen door het lezen van mijn boek tot nieuwe inzichten zijn gekomen en anders zijn gaan ondernemen. 

Deel op social media

Meer lezen?

Algemene voorwaarden

Privacy bij marietteham.nl

Januari 2020

Wij nemen de privacy van persoonsgegevens zeer serieus.

marietteham.nl zal je persoonlijke gegevens niet aan derden verkopen en/of verstrekken. 

Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Telecommunicatiewet. Mariëtte Ham is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van jouw persoonsgegevens in de zin van de AVG.

Over Ons
marietteham.nl wordt beheerd door Mariette Ham.

Onze gegevens zijn:
www.marietteham.nl
Westblaak 113
3012 KH ROTTERDAM
KvK: 73263583

Welke Gegevens Verzamelen We?
Wanneer je bent ingeschreven voor onze nieuwsbrief, een download hebt aangevraagd, je hebt aangemeld voor een gratis online workshop en/of training, een contactformulier hebt ingevuld, een aankoop hebt verricht of andere aanvragen doet voor één van onze producten en/of diensten, zal aan jou gevraagd worden je gegevens in te vullen. Wij verwerken alleen de gegevens die je zelf aan ons verstrekt. Dit kunnen de volgende gegevens zijn:

  • Voor- en achternaam
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Bedrijfsnaam
  • Straat en huisnummer
  • Postcode en woonplaats
  • KvK nummer
  • IP-adres
  • Btw nummer

Met Welk Doel Gebruiken We De Persoonsgegevens?
De gegevens worden verzameld en opgeslagen voor de volgende doeleinden.

  • Bij inschrijving voor onze nieuwsbrief vul je een formulier in met persoonlijke informatie. De verstrekte gegevens slaan wij op in ons CRM systeem met het doel om je te informeren over onze diensten, publicaties, blogs en events. Je kunt je altijd uitschrijven voor onze nieuwsbrief door te klikken op de link Uitschrijven in de voettekst van de e-mails die je van ons ontvangt. 
  • Wanneer je ons een e-mail stuurt of via de website informatie hebt aangevraagd over onze dienstverlening, slaan we jouw gegevens op in ons CRM systeem met als doel om contact met je op te kunnen nemen voor het verstrekken van nadere informatie. Deze gegevens worden nooit beschikbaar gesteld aan anderen.
  • Wanneer je gratis documenten download en/of gratis workshops/trainingen aanvraagt, slaan we jouw gegevens op in ons CRM systeem met als doel om jou de gratis documenten toe te sturen of toegang te geven tot de gratis workshops/trainingen. 
  • Wanneer je een bestelling doet via de website slaan wij jouw gegevens op in ons CRM systeem om de bestelling zo snel en gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Je gegevens zullen uitsluitend aan derden ter beschikking worden gesteld indien zij betrokken zijn bij het uitvoeren van je bestelling. Je betaalgegevens (creditcardnummer, Paypal login of Ideal gegevens) worden niet doorgegeven aan onze servers en worden dan ook door marietteham.nl niet opgeslagen.

Beveiliging Persoonsgegevens
Wij hebben passende technische maatregelen genomen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of andere vormen van onrechtmatige verwerkingen. Deze maatregelen, waaronder versleuteling middels een SSL-certificaat en two factor authentication, zorgen voor een beveiligingsniveau dat past bij de gegevens die wij verwerken.

Cookies
Wij vergaren gegevens omtrent bezoeken aan de website. Dit gebeurt middels zogenaamde cookies: kleine, niet tot de persoon herleidbare stukjes computercode, die ons in staat stellen de herkomst van een bezoeker alsmede eenmalige versus herhaalde bezoeken vast te stellen. Het gebruik van cookies helpt ons onze diensten te verbeteren. Vergaarde informatie zal alleen door ons gebruikt worden voor het hierboven omschreven doel. Persoonlijke informatie wordt nooit aan derden beschikbaar gesteld.

Wij gebruiken onder andere Google Analytics om bij te houden hoe onze website gebruik wordt. De verkregen informatie wordt door Google opgeslagen op haar servers. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover deze derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op en is niet aansprakelijk voor eventuele schade die hieruit voortvloeit.

Heb je bezwaar tegen het gebruik van cookies? Via de instellingen van je browser (internetprogramma) kan je cookies uitschakelen. Het niet accepteren van cookies heeft geen gevolgen voor het gebruik van de website.

Facebook Advertentiecookies
Met jouw toestemming gebruiken wij, om advertenties beschikbaar te stellen cookies van Facebook (Facebook Custom Audience, Facebook Impressions, Facebook Connect en Facebook Pixel). Deze cookies zorgen ervoor dat voor jou relevante advertenties worden weergegeven.

Doeleinden 
We verzamelen of gebruiken geen informatie voor andere doeleinden dan de doeleinden die worden beschreven in dit privacybeleid tenzij we van tevoren jouw toestemming hiervoor hebben verkregen.

Derden
De informatie wordt niet met derden gedeeld. In enkele gevallen kan de informatie intern gedeeld worden. Onze werknemers (in dienstverband of op zelfstandige basis) zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren.

Social Media
Wij willen het voor jou graag zo makkelijk mogelijk maken om de content van onze website te delen via Social Media. Dit kan onder andere door middel van Social Media (share) buttons.

Van de volgende Social Media Platforms hebben wij de buttons geplaatst. Lees de privacyverklaringen van de respectievelijke Social Media platforms om te weten hoe zij omgaan met privacy. Hieronder vind je de verschillende privacy verklaringen:

Facebook
Instagram
YouTube
LinkedIn
Pinterest
Twitter
Google Plus

Links
Op onze website zul je links naar externe websites aantreffen. Door op een link te klikken ga je naar een website buiten marietteham.nl om. Het kan zijn dat deze externe websites gebruik maken van cookies. Graag verwijzen wij hiervoor naar de cookie- of privacyverklaring van de betreffende website.

Prijsvraag
Als je meedoet aan een actie of prijsvraag, vragen wij je naam, adres en e-mailadres. Zo kunnen we de actie uitvoeren en de prijswinnaar(s) bekendmaken. Je hoort dan van ons of je gewonnen hebt en zonder deze gegevens is dat niet mogelijk. Ook meten wij zo de respons op onze reclameacties.

Testimonials
We zijn dol op testimonials. Door je ervaringen te delen, geef je anderen een nóg beter beeld van een product of dienst. Wil je een review schrijven, kies dan zelf of je persoonlijke gegevens of je naam zichtbaar zijn voor andere bezoekers en of wij over je review contact met je op mogen nemen. Wij houden bij wie welke review schrijft.

Klantenservice
Je kunt op verschillende manieren contact met ons opnemen. Facebook, Twitter, LinkedIn, chatten, mailen, bellen. Deze gegevens worden via contactmomenten bijgehouden in ons CRM systeem. Zo kunnen wij onze klantenservice op een hoog niveau houden en hebben jouw gegevens direct bij de hand.

Account Online Leeromgeving
In jouw online leeromgeving account van marietteham.nl staan jouw persoonlijke gegevens. Naam en inloggegevens. Handig, dan hoef je deze gegevens niet elke keer opnieuw in te voeren. Deze gegevens hebben wij nodig om te zorgen dat jij de juiste online training kunt volgen en toegang krijgt tot de online leeromgeving.

Bewaartermijn
Wij bewaren je gegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor ze zijn ontvangen. Wanneer jij je uitschrijft voor onze e-mails, zullen je persoonsgegevens uiterlijk aan het eind van de desbetreffende maand uit het systeem worden verwijderd.

De gegevens in ons boekhoud- en CRM systeem bewaren we tenminste 7 jaar, onder andere om aan al onze wettelijke verplichting te voldoen. Deze gegevens worden binnen 1 jaar na het verlopen van deze verplichting door ons verwijderd.

De bovenstaande termijn geldt, mits er voor ons verdere wettelijke verplichtingen bestaat de gegevens langer te bewaren en/of beschikbaar te houden.

Rechten
Je hebt altijd het recht jouw toestemming voor het verwerken van je gegevens in te trekken, waarna wij je gegevens niet meer zullen verwerken. Het intrekken van deze toestemming doet geen afbreuk aan de rechtmatigheid van onze gegevensverklaring op basis van jouw toestemming, die plaatsvond vóór deze intrekking.

Je hebt ook recht op inzage in jouw persoonsgegevens en het recht om jouw persoonsgegevens te rectificeren. Als je wilt weten welke persoonsgegevens wij van jou verwerken, dan kun je een schriftelijk inzageverzoek indienen.

Mochten jouw gegevens onjuist, onvolledig of niet relevant zijn, dan kun je ons schriftelijk verzoeken om jouw gegevens te wijzigen of aan te vullen.

Daarnaast heb je een recht op het wissen van jouw persoonsgegevens, een recht op het beperken van de verwerking en een recht om tegen de verwerking bezwaar te maken. Bovendien heb je recht op het overdragen van, of het overdraagbaar maken van jouw gegevens. Ook hiervoor kun je een schriftelijk verzoek doen.

Wij zullen je verzoek binnen 4 weken in behandeling nemen. Onder schriftelijk wordt ook verstaan per e-mail. Je kunt je verzoek aan ons e-mailen via tcc@marietteham.nl

Wijzigingen
Wij behouden te allen tijde het recht ons privacybeleid te wijzigen.

De wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding.

Vragen en feedback
We controleren regelmatig of we aan dit privacybeleid voldoen en volgen de regelgeving hierover op. Kloppen je gegevens niet of heb je andere vragen?

 Klopt er iets niet of wil je je gegevens inkijken of laten verwijderen, neem dan gerust contact op met ons. We staan 24/7 klaar om je te helpen. Je kunt contact opnemen met:

Mariette Ham
Westblaak 113
Rotterdam
Nederland
tcc@marietteham.nl

Waar kunnen we het naar toe sturen?

Waar kunnen we het naar toe sturen?

Waar kunnen we het naar toe sturen?

Waar kunnen we het naar toe sturen?