Uw tandartspraktijk als ondernemer aansturen?
De dag vliegt voorbij en voor uw gevoel heeft u (wederom) weinig zinvols kunnen doen om écht te bouwen aan uw tandartspraktijk als bedrijf. Hierdoor is uw passie voor het ondernemerschap ook een beetje uitgedoofd.
Het stellen van doelen is van essentieel belang wanneer u (verder) gaat bouwen aan uw bedrijf, maar het stellen van een doel is niet genoeg. De formule die ik hanteer bij elk gesteld doel luidt: als u doet wat u altijd deed, krijgt u wat u altijd kreeg. Kortom: er zal niets veranderen.
Om verandering teweeg te brengen en om te groeien moet u dus niet alleen een doel stellen, maar ook daadwerkelijk iets anders gaan doen dan dat u voorheen deed om dit doel te bereiken. Om dit voor elkaar te krijgen en uw praktijk in beweging te houden, is het van belang om deze regelmatig onder de loep te nemen. Zo kunt u vroegtijdig opsporen op welke vlakken uw praktijk vastloopt en kunt u actief aansturen op verandering.
Hoe zorgt u dat uw doel helder blijft?
Ik geef u drie slimme vragen die u aan uzelf kunt stellen als u aanstuurt op verandering door middel van het stellen van een doel:
- Wat heb ik nodig?
- Waarom heb ik dit nodig?
- Wie kan mij hierbij helpen?
Een voorbeeld uit de praktijk
Klinkt dit nog een beetje abstract? Ik zal u een voorbeeld geven waarbij ik bovenstaande vragen toepas. U stelt zichzelf bijvoorbeeld als doel dat u een unieke positionering in de markt wilt bereiken.
Wat heeft u ervoor nodig om dit doel te kunnen realiseren? U moet bijvoorbeeld inzicht krijgen in de financiële haalbaarheid van uw doel. Ook zal u misschien een aantal investeringen moeten doen. Er zal overzicht gecreëerd moeten worden in uw patiëntenbestand. Hoeveel patiënten komen er op deze manier per maand al binnen? Daarnaast zal u de nodige bij en nascholing moeten volgen om de door u gewenste unieke positionering in de markt te bereiken.
Waarom zou u dit willen? Wat is uw onderliggende motivatie? Uw ‘waarom’ zou kunnen zijn dat u merkt dat sommige patiënten niet de optimale zorg krijgen, omdat u veel patiënten heeft en u vooral bezig bent met het oplossen van de meer oppervlakkige problemen in de mond. U zou graag meer tijd en aandacht willen hebben voor de meer toekomstgerichte behandelingen.
Vervolgens gaat u kijken wie u hierbij kunnen helpen. U zal iemand moeten inschakelen om met u de financiële kant door te nemen. Ook intern zijn er mensen die zaken voor u kunnen uitzoeken. Denk hierbij aan de receptie die een over zicht kan creëren van patiënten. Ook zoekt u uit wie precies de aangewezen personen zijn om uw kennis bij te spijkeren en waar en wanneer u deze bij- en nascholing gaat volgen. Wees bij deze stap concreet en maak een tijdpad. Zo komt u stapje voor stapje dichter bij het behalen van uw doel.
Deze drie vragen gaan u helpen bij het concretiseren en realiseren van de doelen die u stelt. Zorg ervoor dat u bij ieder doel dat u stelt de antwoorden op deze vragen helder hebt, dan weet u welke stappen er nodig zijn om uw doel te behalen. Dit brengt niet alleen uw praktijk weer in beweging, maar het maakt ook dat u weer de nodige passie voelt als ondernemer.