VIER TIPS OM GOED LEIDING TE GEVEN
Om een goed team samen te stellen is het belangrijk om terug te gaan in uw eigen ervaring. Kunt u terugkijken in uw verleden en iemand naar boven halen die u gaf wat u nodig had om succesvol te zijn? Een werkgever waaraan u hele goede herinneringen hebt misschien? Welke kwaliteiten maakten deze persoon zo uitzonderlijk? In dit artikel leg ik uit hoe u ook zo’n geweldige baas wordt.
1. Wees duidelijk in het stellen van doelen en prestatienormen
Als u echt iets wilt bereiken met uw team, wees dan duidelijk in het stellen van doelen en prestatienormen. Zet een gezamenlijk proces op. Help uw medewerkers wan neer het nodig is en laat zien hoe het moet, maar laat het team ook proberen. Stuur bij als dat nodig is en geef complimenten tussendoor. Leidt uw team wanneer ze ideeën hebben, maar niet precies weten wat ze moeten doen, maar laat ze met rust wanneer u ziet dat ze wel weten wat ze doen.
2. Motiveer uw medewerkers door ze uit te dagen
Zet uw medewerkers in posities waarin ze uitgedaagd worden. Help ze deze uitdaging als een leerproces te zien, maar geef wel de juiste begeleiding afgestemd op hun behoeftes. Mensen omschrijven een goede baas dis iemand die altijd het beste met hen voor heeft en die hen in staat stelt te ‘winnen’. Iemand die zorgzaam en motiverend is en die zijn medewerkers empowered.
3. Geef uw medewerkers het gevoel dat ze om hulp mogen vragen
Dit punt ontbreekt vaak in huidige werkomgevingen en organisatieculturen. Werkgevers weten vaak niet hoe ze mensen moeten helpen op het niveau dat ze dat nodig hebben. Het is belangrijk dat medewerkers zich veilig genoeg voelen om hulp te vragen. Medewerkers zijn vaak bang dat ze onbekwaam overkomen en als hulpbehoevend worden gezien. Het is dus belangrijk dat u bewust ruimte creëert voor medewerkers om vragen te stellen en om hulp te vragen.
4. Stuur aan, geef richting en ondersteun
Wees u ervan bewust dat mensen aansturing, richting en ondersteuning nodig hebben, vooral als een taak nieuw voor hen is. Bij gebrek dan aansturing en richting kan het voor een medewerker voelen alsof hij of zij in de steek gelaten wordt. Een gebrek aan ondersteuning creëert een neerwaartse spiraal van ineffectiviteit. Uw medewerkers zullen als een gek moeten werken om dit te compenseren. Uiteindelijk zullen mensen anderen gaan behandelen zoals ze zelf ook behandeld zijn en dat heeft geen positieve uitwerking op het team en de organisatie. Individuen moeten natuurlijk de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen groei en uitdagingen kunnen medewerkers veerkracht, weerbaarheid en kansen bieden, maar het is belangrijk dat iemand zich niet verwaarloosd voelt.
In de veranderlijke werkomgeving van vandaag hebben we voortdurend te maken met nieuwe taken. Dit geeft de mede- werker de mogelijkheid om zich te ontwikkelen en zij n of haar volledige potentie tot zij n recht te laten komen. Help uw medewerkers om dit mogelijk te maken en waak ervoor dat niemand het gevoel heeft alles alleen te moeten doen. We hebben elkaar nodig om te slagen.
Je tandartspraktijk naar een hoger niveau
Mariëtte Ham
P.S. Heb jij mijn boek Word wakker tandarts, het is een bedrijf! al? Ik hoor regelmatig terug dat tandartsen door het lezen van mijn boek tot nieuwe inzichten zijn gekomen en anders zijn gaan ondernemen.